پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

دکتر بابک قرائی‌مقدم: عمل جراحی بینی به دو دلیل انجام می‌شود. اولین دلیل، بهبود ظاهر و زیبایی و دومین دلیل، بهبود کار بینی است.

در بعضی افراد تیغه‌ای که در بینی وجود دارد و دو حفره آن را از هم جدا می‌کند، به‌طور مادرزادی یا در اثر ضربه خوردن کج است. به همین دلیل مانع نفس کشیدن صحیح و راحت با بینی می‌شود. این افراد برای ترمیم و بهبود وضعیت نفس کشیدن خود و همچنین راحت شدن از این مشکل به پزشک جراح مراجعه و عمل جراحی ترمیم بینی می‌کنند. البته نباید فراموش کنیم که اکثر عمل‌های جراحی بینی به دلیل بهبود ظاهر بیمار و زیباتر شدن شخص انجام می‌شود. هر چند بسیاری از این عمل‌های بدون دلیل، بدون نتیجه می ماند؛ به‌طوری که بیمار و دیگران فکر می‌کنند ظاهرشان پس از عمل تغییر که نکرده هیچ،  بدتر هم شده است!

عمل جراحی بینی اولین بار به وسیله پزشکی معروف در هند به نام «سوشروتا» انجام و شرح داده شد. این پزشک معروف عهد باستان هند در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح به همراه شاگردانش معمولاً عمل بازسازی بینی را بر روی افرادی انجام می‌داد که به دلیل ارتکاب جرم، برای تنبیه، بینی‌شان قطع شده بود!

عمل جراحی بینی به شیوه‌های متفاوت صورت می‌گیرد. در بعضی از این عمل‌ها، پوست بینی را باز می‌کنند و در بعضی دیگر این عمل بدون باز کردن پوست انجام می‌شود. عمل جراحی بینی به‌هرحال می‌تواند خطراتی برای بیمار ایجاد کند. این خطرات می‌تواند شامل خونریزی، عفونت، اغما و ... باشد. همچنین ممکن است نتیجه عمل، یعنی باز شدن راه هوایی یا بهبود ظاهر رضایت‌بخش نباشد.

به‌هرحال، عمل جراحی بینی یکی از شایع‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی و همین‌طور یکی از مهم‌ترین عمل‌ها برای بهبود راه‌های هوایی است. باید دقت داشته باشید که فقط در صورت نیاز واقعی (چه از لحاظ بهبود وضعیت ظاهری و چه از لحاظ بهبود وضع راه هوایی) به انجام این عمل فکر کنید.

کد خبر 106646

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز